Jean-Honoré Fragonard- artistul lunii Martie 2018

04.03.2018

Estimated reading time: 2 minutes, 52 seconds. Contains 575 words

Jean-Honoré Fragonard, n. 5 aprilie 1732, Grasse - d. 22 august 1806, Paris, a fost un renumit pictor și print maker francez, reprezentant al stilului rococo, cunoscut în mod deosebit pentru temele sale hedoniste înfloritoare; pentru scenele îndrăznețe dar subtile.

De la o vârstă fragedă acesta a arătat un adevărat talent pentru artă, astfel încât părinții l-au trimis să studieze sub îndrumarea celebrului pictor François Boucher; pictor despre care am vorbit și într-unul dintre articolele anterioare.

Mândru fiind de elevul său, François i-a permis tânărului Jean să picteze câteva replici de ale operelor sale, iar la vârsta de numai 20 de ani acesta a câștigat premiul de la Roma și o bursă la Academia Franceză prin intermediul picturii lui "Jeroboan Sacrificing to the Golden Calf".

Trei ani mai târziu, Jean-Honoré s-a mutat la Academia Franceză de Artă din Roma; loc care i-a inspirat în mod profund lucrările următoare prin grădinile romantice, prin temple și grote, prin terase și fântâni. Exuberant, prolific și inventiv, pictorul a renunțat la ideea de a urma o carieră convențională, dictată de structura ierarhică a Academiei Regale, și a ales să lucreze într-o manieră mult mai potrivită stilului său; o manieră care a favorizat de altfel jocul, eroticul și bucuriile familiei.

Astfel, Jean-Honoré a elaborat o formă modernă a stilului rococo stabilit de Antoine Watteau și François Boucher; a apelat la o tehnică mult mai jucăușă și fluidă. Una dintre cele mai renumite picturi ale lui Fragonard este pictura "The Swing", cunoscută și sub numele de "The Happy Accidents of the Swing" (titlul său original), o pictură în ulei din colecția Wallace din Londra.

Se pare că această pictură a fost comandată de dramaturgul francez Charles Colle, care i-a solicitat pictorului Fragonard să o picteze pe amanta sa aflată pe un leagăn. În principiu, tabloul arată un tânăr ascunzându-se în tufişuri care privește o femeie aflată într-un leagăn, aceasta fiind împinsă de soţul ei mai în vârstă, care se află în spate şi care nu este conştient de prezenţa amantului. În timp ce se află în leagăn și își aruncă un pantof către statuia unui Cupidon, femeia permite amantului ei să arunce o privire pe sub fusta sa. În spatele ei, de partea soţului mai exact, se află sculptura a doi îngeri, unul dintre aceștia privind parcă hipnotizat tot sub fusta tinerei femei.

Cu toate aceste realizări, nu se știe din ce motiv, dar timp de jumătate de secol Jean-Honoré Fragonard a fost trecut cu vederea din Volumul de Istorie al Artei din anul 1873 al lui Wilhelm Lübke. La o reevaluare mai atentă a volumului, poziția lui Fragonard printre maeștrii francezi a fost analizată, acesta găsindu-se, într-un final, pe locul mult cuvenit. În continuare, ca de fiecare dată, vă invit să vă bucurați de această galerie minunată... și nu uitați: pentru o mai bună vizualizare a picturilor accesați linkul de pe laptop. 😊

Referințe: în josul paginii ↓ Update: 3.08.2018


Secția: Scene

Referințe:

artsy.net

biography.com

chateauversailles.fr

franceculture.fr

wikiart.org

Puteți descărca galeria de aici!